Toyota je v Česku už 30 let.
Jak změnila místní trh i řidiče?

20.12.2023
 
Letos byl důležitý rok. Byl totiž už třicátým rokem, kdy Toyota oficiálně prodává svá auta v Česku. Loňský rok navíc můžeme prohlásit za zatím nejúspěšnější v historii a i teď jsme rostli podobným tempem. Jen díky vám máme za sebou tak úspěšný příběh. Děkujeme a zveme vás do našich archivů připomenout si ty nejzajímavější i nejzábavnější momenty.
Automobily značky Toyota se do České republiky začaly oficiálně dovážet na podzim roku 1993, kdy vznikla společnost Toyota Tsusho ČR. Její mateřskou firmou byla japonská Toyota Tsusho Corporation, a tak dlouho byli přímými nadřízenými českých zaměstnanců japonští manažeři, kteří také nabírali první české týmy. I díky tomu se do Česka podařilo přivést pověstnou preciznost, kvalitu a spolehlivost, a to nejen ve slavných vozech, ale i pracovních postupech.

Zájem o Toyotu rychle stoupal. V prvním roce dovozu bylo prodáno celkem 111 osobních a 16 lehkých užitkových automobilů značky, v druhém roce již překročil prodej automobilů Toyota tisícovku. Tisícím prodaným vozem v Česku byla Toyota Carina E, kterou si pořídila společnost Coca Cola.

Čtěte takéV české Toyotě pracuje od samého začátku dodnes

Od roku 2006 pak Toyota začala stabilně prodávat okolo 5000 vozů ročně. Od roku 2017 prodeje strmě rostou. Loňský rok byl dokonce nejlepším v celé historii. Toyota meziročně zvýšila prodej o 15 procent na 13 728 vozů. Stala se tak čtvrtou nejprodávanější značkou v Česku a v růstu pokračuje i v letošním roce. Jen za první tři měsíce poskočila s více než 4600 prodanými vozy na třetí pozici na trhu.

Samozřejmě Češi se stali fanoušky a někteří i řidiči Toyoty ještě mnohem dříve než na začátku 90. let. Už před zahájením oficiálního importu bylo v 80. letech minulého století dovezeno do tehdejšího Československa prostřednictvím podniků zahraničního obchodu Tuzex a Motokov, ale také státním podnikem Mototechna, několik desítek vozů Toyota Corolla. Auta však tehdy byla jen pro „vyvolené“ – formou takzvaných přednostních dodávek je mohli dostat jen režimní prominenti přes speciální poukazy, s nimiž se chodilo do Tuzexu.

Dnes je naopak Toyota pro každého. Uvědomuje si nutnost nabízet dostatek různých alternativních pohonů, protože každý má jiný životní styl a jiné preference. Byla to přitom právě Toyota, kdo v roce 1997 českým zákazníkům díky modelu Prius jako první představil hybridní pohon. Dnes tvoří hybridy 32 procent z celkových prodejů za celých 30 let, což znamená, že Toyota už v Česku prodala 46 000 hybridních vozů.

Co se týče současného zájmu, odjíždí dnes z našich showroomů s hybridním pohonem celých 51 procent řidičů. Prodej aut s hybridním pohonem značek Toyota a Lexus v posledních letech strmě roste. Dá se říct, že od roku 2015 se každoročně zdvojnásobuje. V současnosti je v nabídce hybridní pohon už páté generace, který funguje sice stále na stejném principu, ale je mnohem účinnější a výkonnější.

Ani přes takový úspěch Toyota nikdy nechtěla jít jen jedinou cestou. Brzy v její nabídce přibyl plug-in hybridní pohon, poprvé opět v modelu Prius. Byla také první, kdo do Česka přivezl vodíkový pohon a zasloužila se o vznik prvních vodíkových čerpacích stanic v zemi. Ani tady to ale nekončí. Aby nabídka byla kompletní, nechybí ani čtvrtá možnost, tedy čistý elektromobil, kterým je novinka Toyota bZ4X.

Věříme proto, že i dalších 30 let budeme nejen symbolem kvality a nejvyšší bezpečnosti, ale také moderních technologií, které přispívají k pohodlnějšímu cestování, ale také k rozvoji celé infrastruktury i společnosti.

Foto: archiv Toyota Tsusho Praha

Další zajímavosti ze světa Toyota v magazínu Toyota Life